Vass Csaba
A szelíd
kommunikáció minimálprogramja:
a
kommunikációs emberi jogok
A kommunikációról szóló emberi szabadságjogok
gondolatának késő középkori megjelenése a "szelíd kommunikáció" iránti
igény születésének pillanata is.
A
kommunikációban megjelenő erőszak legalább három vonatkozásban tarthat
igényt figyelemre. Az első, a legkönnyebben feltárható és legkönnyebben
megoldható erőszak a kommunikációs folyamat számára külsőlegesnek is
nevezhető, mert a nyilvános beszéd lehetőségében, s nem a kommunikáció
folyamatán belül nyilvánul meg. Ez a fajta erőszak a nyilvános beszédet
egy hatalmi kisebbség kiváltságaként monopolizálja, s a többséget hallgatásra
kényszeríti; ezért ezt kommunikáció-politikai erőszaknak, "kinyilatkoztatásnak"
vagy "tájékoztatásnak" szokás nevezni. A második erőszakforma már a
kommunikációs folyamaton belül érvényesül, amikor az egymással szóba
álló felek -- akár magán, akár nyilvános beszédről, vagy éppen tájékoztatásról
legyen is szó -- egyike vagy mindegyike olyan kommunikációs fogásokat
alkalmaz, amelyekkel a maga álláspontját rá akarja kényszeríteni a másikra.
A kommunikációban érvényesülő ezen erőszaktípust, a relációs erőszakot
"meggyőző kommunikációnak" vagy "rábeszélésnek" is nevezi a szakirodalom.
A kommunikáció folyamatában érvényesül egy harmadik erőszaktípus is,
manapság sajnos erről esik a legkevesebb szó. Ez még a relációs erőszaknál
is beljebb fejti ki hatását a kommunikáció folyamatában, s már nem annak
lehetőségét monopolizálja, nem is a kommunikációs partnerek között fejt
ki erőszakot, hanem a kommunikáció tartalmában érvényesül. Úgy is mondhatjuk,
hogy ez az erőszaktípus -- amelyet szimbolikus erőszaknak szokás nevezni
-- az "igaz beszéd" lehetőségét korlátozza. Egyfelől úgy, hogy szándékosan
téveszti meg azokat, akikhez el akarja juttatni a hamis üzenetet, s
akkor ezt közönséges hazugságnak, kicsit szalonképesebben "dezinformálásnak"
nevezzük. A dezinformálásnak van azonban egy olyan, a közönséges hazugságnál
sokkal nehezebben felismerhető változata, amely nem a társadalmi, hanem
a létviszonyokkal kapcsolatos megtévesztéseket tartalmazza. Ilyen például,
amikor olyan programok jegyében szervezik meg egy társadalom gazdasági
életét, amelyek a "természet feletti uralomra" törekszenek, amiről ma
már tudjuk, hogy következménye az ökológiai válság.
Ahhoz, hogy szelíd kommunikációról
beszélhessünk, a kommunikációs erőszak minden válfaját, a kiváltságokban
érvényesülő, a relációs és a szimbolikus erőszakot egyaránt szabadsággá
kellene fordítani.
A kommunikációs erőszak kommunikációs
szabadsággá, vagy másként szelíd kommunikációvá fordításának első lépése
a "kommunikációs emberi jogok" megalkotására irányuló késő középkori
kezdeményezés. A kommunikációról szóló emberi szabadságjogok a kommunikációs
erőszak első típusának, a nyilvános beszéd monopóliumának a feltöréséről
és a nyilvános beszéd jogának minden emberre való kiterjesztéséről,
a szelíd kommunikáció minimálprogramjának megvalósításáról szólnak.
Egyetemes szabadságjogok
Az emberi jogok -- ezért
nevezzük őket megkülönböztetés nélkül "emberi" jogoknak -- egyetemesek,
amelyen azt szokás érteni, hogy kivétel nélkül minden emberre érvényesek.
Történetileg is univerzális követelésekként kerültek megfogalmazásra, szemben
azokkal, amelyek csak egy-egy csoportnak kívántak jogokat biztosítani,
s más csoportokat vagy akár a többséget is hajlandók voltak kirekeszteni
a jogok hatóköréből. Az emberi szabadságjogok első tételeinek első megfogalmazói
közé tartozó Spinoza is ebben az értelemben fogalmazta meg javaslatát:
"mindenkinek meglegyen a szabadsága, hogy gondolhassa azt, amit akar, és
kimondhassa azt, amit gondol". Ennek a gondolatok világában magától értetődő
tételnek az intézményesítési története azonban arról győz meg bennünket,
hogy nem felesleges az emberi szabadságjogok univerzális voltára emlékeztetni.
Mikor az emberi szabadságjogok
első tételeit formálgatták e gondolat hősei, még nem állottak rendelkezésükre
azok az összefoglaló kategóriák, amelyekkel ma, sok évszázaddal később,
már rendelkezünk. Ezek nélkül is pontosan tudták azonban, hogy milyen emberi
képességek számára követelnek szabadságot. Többek között annak a folyamatnak
is szabadságot akartak biztosítani, amelyet ma a kommunikáció kategóriájával
foglalunk össze. Számba vették a kommunikációs folyamat lényegi állomásait
és mindegyik állomás normáját, tételesen megfogalmazták, hogy mi szükséges
ahhoz, hogy a külső kommunikáció-politikai erőszaktól mentes, szabad kommunikációra
egyáltalán sor kerülhessen. Ehhez mindenekelőtt arra van szükség, hogy
mindenki szabadon azt gondolhassa, amit akar; másodszor arra, hogy gondolkodói
szabadságának eredményét, gondolatait szabadon véleménnyé formálhassa,
majd -- hogy a kommunikáció létre is jöjjön -- arra van szükség, hogy a
szabadon kigondoltakat és véleménnyé formáltakat a nyilvánosság előtt szabadon
ki is mondhassa mindenki. Végül pedig, hogy a kommunikáció a társadalomban
meg is valósulhasson, a sajtószabadságra van szükség. Korunkban, amikor
a kommunikáció ismét az egyik központi hatalmi kérdéssé vált, a gondolat,
a vélemény, a kimondás és a sajtó emberi szabadságát korszerűen és összefoglalóan
-- s talán nem véletlenül Magyarországon került sor erre -- kommunikációs
emberi jogként javasoltuk megfogalmazni. Spinoza követőiként a kommunikációs
emberi jogokat is univerzális jognak tekinthetjük, amelyek mindenkit, kivétel
és kirekesztés nélkül megilletnek -- különben e tekintetben nem beszélhetünk
emberi jogokról, csupán csoportjogokról.
Kommunikációs szabadság
Az emberi jogok voltaképpen
a jogokkal rendelkező, azaz teljes értékű ember fogalmát terjesztik ki
a kiváltságosokról minden emberre, s arra tesznek kísérletet, hogy e kiterjesztett
emberfogalmat intézményesítsék, azaz olyan intézményrendszert építsenek
fel, amelyben minden ember teljes értékűnek számít. Az ember fogalmának
intézményes kiterjesztésére irányuló törekvések két igen fontos szabadságjog,
a választási szabadság és a kommunikációs szabadság tekintetében azonban
nem voltak egyformán sikeresek, ellenkezőleg, a választójog és a kommunikációs
emberi jogok különböző, sőt, egymással ellentétes "karriert" futottak be.
A választást -- nagy áldozatok árán, de -- sikerült a cenzussal lehatárolt
partikuláris intézményből univerzális intézménnyé átalakítani: általános,
egyenlő és titkos választásokat tarthatunk, s ma már idehaza is. Ugyanakkor
a kommunikációs emberi jogok intézményesítése, legalábbis azok társadalmi-közösségi
szintjén, a nyilvánosságban, még nem ért el a választójog értelmében vett
univerzális intézmény szintjére.
Az emberek magánéleti, mondhatni
családi kommunikációja ugyan felszabadult a külső hatalmak ellenőrzése
alól, a civil kommunikáció már univerzális joggá vált. Bár szélsőséges
diktatúrákban Hitlertől Sztálinon és Maón keresztül egészen McCarthyig
bezárólag a gyermekeket szüleik spionjaiként is felhasználták s felhasználhatják
a jövőben is, a civil kommunikációs jogok érvényesülését ma már senki sem
kérdőjelezi meg. Azonban -- miként a gyakran hivatkozott Habermasnál is
olvashatjuk -- másként áll a helyzet a politikai kommunikációs emberi jogokkal:
ezek intézményét, a nyilvánosságot még az eredeti, a cenzusos partikularitáshoz
képest is tovább szűkítették. Ha ezt a fejleményt a választójog szempontjából
nézzük, azt mondhatjuk, hogy e továbbszűkítés következtében, az elfogadható
valóság és az igényelt önazonosság kidolgozására szolgáló kommunikációs
szabadság nélkül a választás csak a legközönségesebb értelemben vett formális,
azaz látszat szabadságjog.
Eredeti sajtószabadság
A klasszikus, XVIII. századi
polgári nyilvánosság minden elemében különbözött a maitól, ha csak a sajtóra
vonatkozó tartományát tekintjük is. Először is a laptulajdonosnak, szemben
a mai gyakorlattal, semmi beleszólása sem volt abba, hogy mi jelenik meg
abban az újságban, amelynek kiadásához ő biztosította a pénzt. Annak, hogy
távol tartotta magát a lap "irányvonalának" meghatározásától, nagyon mélyen
fekvő, s bár a hatalomhoz kapcsolódó, mégis elvi okai voltak, amelyek első
megfogalmazói között is ott volt Spinoza: "Hogy tehát ne a fejbólintás,
hanem a hűség legyen becsben, s hogy a legfőbb hatalmak az uralmat biztosan
tartsák kezükben, s ne legyenek kénytelenek a lázadóknak átengedni, szükségképp
meg kell adni a véleménynyilvánítás szabadságát, s az embereket olyképpen
kell kormányozni, hogy ha nyíltan vallanak is különböző és ellentétes nézeteket,
mégis egyetértésben éljenek. Nem lehet kétséges, hogy az uralomnak ez a
módja a legjobb és a legkevesebb bajjal jár..."
Ebben a korban még nem voltak
hírgyűjtésre szakosodott vállalkozások, amelyek a maguk ízlése és érdekei
szerint válogattak volna a világ történései között, s amelyek így -- a
modern szociológia nyelvén szólva -- értelmi valóságépítő hatalomként működtek
volna; ezért akkoriban annak volt hírértéke, amit az okoskodó magánemberek
fontosnak tartottak. Ugyanezen megfontolásokból nem volt tartalmi kérdésekért
felelős szerkesztője -- csak olvasószerkesztője -- az akkori újságoknak:
az éppen leküzdött állami-egyházi cenzúra helyett elfogadhatatlannak tartották
volna a magáncenzort egy lapnál. A legalapvetőbb különbség pedig az volt,
hogy nem voltak -- a későbbiekben íróipari bérmunkásnak csúfolt -- hivatásos
újságírók sem abban a korban: az újságíró maga a polgár volt. Ez a magánember,
a polgár okoskodott -- gondolkodott s formált véleményt -- otthonában csoportja
érdekeiről, s az újságban, a kommunikációs jogok "végső fázisában" mondta
ki véleményét, mindenki bírálatának kitéve. Éppen ezért lehetett szent
a sajtószabadság. Azt jelentette, hogy senki sem korlátozhatja az okoskodó
magánembereket abban, hogy közösen vitassák meg, milyen életet szeretnének
élni. A sajtószabadság első formájában a nyilvánosan okoskodó és írogató
magánemberek szabadsága volt, amely a kommunikációs emberi jogok realizálását
biztosította, igaz, nem mindenki, de legalább minden polgár számára.
A jogfosztás folyamata
A "nyilvánosság szerkezetváltozása"
névvel megnevezett folyamatban azonban a sajtószabadságot ennek ellentétébe
fordították. Innét kezdve a nyilvánosság alakulásának, szerkezeti változásainak
történetét a szelíd kommunikáció minimális programja és a kommunikációs
erőszak hívei közötti párviadalnak is nevezhetjük. Mert a sajtószabadság
nemhogy -- a jogkiterjesztés gyakorlatával élve -- tágabb teret kapott
volna, s a művelt és vagyonos polgárokról további társadalmi csoportokra
terjedt volna ki, de még a polgárok túlnyomóan nagy többségét is kirekesztették
a civilen túli, a közösségi-társadalmi, mondhatjuk, politikai értelemben
vett kommunikációs emberi jogokból. Lassanként kiépítették a hírügynökségekből
és professzionális személyzetből álló modern újságot -- s az ennek mintájára
szervezett elektronikus médiumokat. A gondolat, a vélemény és a civil világbeli
kimondás szabadságát meghagyva a politikai kommunikációs folyamat "végső
fázisát" kisajátították, s az okoskodó és írogató magánemberek gyülekezetének
"sajtószabadságát" fizetett alkalmazottak révén kivitelezett "tájékoztatással"
váltották le: a partikulárisnál is szűkebbre, egy professzionalizált szakmai
kör kiváltságává szűkítették össze az emberi jogok érvényesítésére szolgáló
intézményt. Ha egy csövön belül szabadon száguldozhat is a folyadék, ha
annak végét lezárják, szó sem lehet a víz -- esetünkben a gondolatok és
vélemények -- "szabad áramlásáról".
Ezzel azonban még nem fejeződött
be a kommunikációs emberi jogok visszavétele. A közvélemény-kutató intézetek
csillagának felívelésével -- a választások kérdését tekintve -- maga az
iménti értelemben vett sajtó is feleslegessé vált, mert ettől fogva csak
"manipuláció-szakmai kérdéssé" vált bárkinek és bárminek, bármely valóságnak
és bármely azonosságnak az elfogadtatása az emberi jogaikból kiforgatott
tömegekkel, az emberi jogokban immár csak vendégszereplő emberekkel.
A tájékoztatási diktatúra ellen
A kommunikációs emberi jogok
elvi univerzalitása és partikuláris intézményesítése közötti ellentmondást
a sajtón belül is érzékelni lehetett, s annak az emberi jogokhoz hűségesebb
része igyekezett is azt feloldani, vagy ha ehhez ereje kevésnek is bizonyult,
legalább a következményeit enyhíteni. Ennek az igyekezetnek is több útját
és állomását ismerhetjük fel. Az első út a kommunikációs emberi jogok helyére
nyomult tájékoztatás túlkapásainak a korlátozása. Ennek első állomásai
között kell említenünk azt a törekvést, hogy a nagyon durva manipulációnak
útját állják: a hírek és a kommentárok szétválasztása ugyan nem terjesztette
ki a kommunikációs emberi jogokat, de legalább védelmet biztosított a honpolgároknak
a legdurvább megtévesztéssel szemben. A második állomáshoz soroljuk azt
az igyekezetet, amely a tárgyilagos és sokoldalú tájékoztatás követelményét
fogalmazta meg a kommunikációs szabadság helyére lépett tájékoztatással
szemben, s ez a norma legalább elvi lehetőséget adott arra, hogy ha a polgárok
nem is, de pártreprezentánsaik részt vehessenek a politikai kommunikációban.
A következő állomás az lehetett, amikor a -- pártreprezentációból esetleg
ki is esett -- kisebbség védelmét is beépítették a tájékoztatás kötelezettségeibe.
A mi médiatörvényünk is azok közé tartozik, amelyek ezeket a tájékoztatással
szembeni garanciákat tartalmazzák, sőt egy lépéssel tovább is jut, amikor
a többség méltóságának védelmét és minden ember tájékozódáshoz való jogának
biztosítását is a tájékoztatás törvényesített kötelességévé teszi.
A második úton elég későn
indult el a fejlett demokráciák világa. A századforduló táján a tájékoztatási
diktatúra túlerejével szemben még nem lehetett a kommunikációs emberi jogok
visszavételére gondolni, ezért legalább megkísérelték párbeszédre kényszeríteni
a kommunikációs médiumokat. E párbeszéd első változatát az olvasói levelek
megjelenése képezte. Az olvasói levelek megjelenésével a sajtó kettős szerkezetűvé
vált: a tájékoztatás mellett a polgárok kommunikációs jogainak érvényesülését
biztosító intézmény is lett. Hamar felismerték azonban a tájékoztatás urai
az olvasói levelekben rejlő lehetőségeket, s "alkalmas" válogatással, illetve
megrendelésekkel, mi több, hamisításokkal -- gondoljunk itt Rákosi olvasói
leveleinek egy részére -- a kettős szerkezetű újságot visszaegyszerűsítették
tájékoztató újságírássá.
A tájékoztatási diktatúra
ellen intézett második nagyobb támadás a világ szerencsésebb felén a hatvanas-hetvenes
években ment végbe. Ennek a felszabadítási kísérletnek az interaktivitás
volt a jelszava: hívei azt követelték, hogy különösen az elektronikus médiában,
ahol a technikai fejlődés ezt már lehetővé is tette, a néző válaszolhasson
az elhangzott tájékoztatásra, s párbeszéd alakulhasson ki a kommunikációs
jogok alanya és a tájékoztatási monopólium figurái között. Sok helyi televízióban
meg is teremtették ennek a lehetőségét, s most az elektronikus médiát alakították
kettős szerkezetűvé. Ám itt is hamar felébredtek a tájékoztatást vezénylők,
és erősen válogatott közönséget szerveztek be a különböző stúdiókba. A
kommunikációs felszabadítási követelések erejét mutatja, hogy erre a legitimációra
-- az amerikai elnökválasztási vitáktól a hazai politikai, sőt kereskedelmi
műsorokig -- akkor is rákényszerül a média, ha a "válogatással" itt is
visszaalakította a tájékoztatás kizárólagosságát. Amivel azonban eddig
még nem tudott megbirkózni az emberi jogok "alanya": a műholdak adta lehetőséget
kihasználó globális televíziók mindeddig csak a szakértői, azaz a tekintélyelvű
legitimációig voltak hajlandók elmenni, a közönséget még nem engedték be,
nemhogy a párbeszédbe, de a stúdiókba sem.
A harmadik út viszont éppen
a műholdas globális médiumok megjelenésével vette kezdetét. Ezek véleményuralma
már olyan méretet öltött, amelyhez nemcsak a tájékoztatási diktatúra kiigazítási
stratégiája vált elégtelenné, de elkerülhetetlenné vált az interaktivitásra
való kényszerítés és a kommunikációs szabadság univerzális intézményesítése
is.
Szabadság vagy kiváltság
A szelíd kommunikáció és
a kommunikációs erőszak nagyvilágbeli alakulása főbb állomásainak felvillantását
követően egy rövid pillantást vessünk a szelíd kommunikáció hazai esélyeinek
alakulására, legalább az elmúlt évtizedet illetően. A magyarországi
rendszerváltás folyamatában, bár a polgárok túlnyomó többsége a kommunikációs
szabadság teljességét kívánta, a szelíd kommunikációnak
még a minimális programja sem került szóba. A szimbolikus erőszak "liberokrata"
szervezetei sajnos szembe állították egymással a sajtószabadságot és
a kommunikációs emberi jogokat, s kizárólag az előbbit részesítették
előnyben. Olyannyira csak a sajtószabadságról voltak hajlandóak beszélni,
hogy a kommunikációs emberi jogokról a rendszerváltás egész folyamatában
szó sem esett. Annak ellenére nem, hogy a mi kis hazai rendszerváltásunkat
megelőző világméretű rendszerváltás, a világrendszerváltás folyamatában
az egyik súlyponti elem éppen a kommunikációs emberi jogok érvényesülésének
szovjetbirodalmi lehetetlensége volt. S e kérdésnek a tematizálásában
akkor -- mielőtt a szimbolikus erőszak hatalmi intézményeit elfoglalták
és a tömegtájékoztatást (az identitás ellenében) tömegpusztító fegyverként
használták volna -- még a hazai liberokrata tudorok is kivették részüket.
Holott, mint láttuk, a sajtószabadság a kommunikációs emberi jogok nélkül:
a kommunikációs erőszak intézménye, újfajta kiváltság. Aminek következtében
a szelíd kommunikációnak még a minimális programja sem teljesülhet.
Pedig az előttünk álló történelmi feladatok megoldásához a szelíd kommunikáció
teljes szabadságintézmény-rendszerére szükség lenne: a kommunikációs
emberi jogokra, a relációs és a szimbolikus szabadság -- a kölcsönösen
megértő és igaz beszéd -- megvalósítására. Ebben az esetben a sajtószabadság
is a szelíd kommunikáció intézményévé válhatna.
|