NYELV
1. A nyelvet, akár írott,
akár beszélt formájában, szimbolikus értékek itatják át: képek, eszmék,
hangzás, írásmód stb., mindabban, amit kifejez, de bizonyos mértékig még
abban is, amit nem fejez ki. A szóból a valóságba vezető út -- mondja Indi
-- szfota, azaz kinyílás, mint a bimbók nyílása. A nyelv az emberek közötti
kommunikáció eszköze, ugyanakkor az imán, a fohászon, a dhikr-en vagy a
japá-n keresztül az emberi lény és az istenség közötti érintkezés eszköze
is.
Az Ige, a Logosz szimbólumaként
a nyelv a teremtés isteni értelmének, tevékenységének vagy szándékának
eszköze. A világ az isteni szó hatására keletkezik: Kezdetben vala az Ige...
(János 1, 1). Kezdetben vala Brahma, mondják a védikus szövegek, vele pedig
vak a szó. Az igét az iszlám világban Kalimat Allahnak hívják: Isten szava
vagy teremtő szó. Abu Ya'qub Sejestani a Kalimah négy mássalhangzóját (KLMH)
úgy értelmezi, mint az ősi egység négyelemű megnyilvánulását. A szó (memra)
teremtett minden tárgyat és minden dolgot azzal, hogy megnevezte, saját
nevükön nevezte azokat -- mondja a Sepher Ietsirah. Vak, a Teremtő szava,
Prajapati hitvese, de mindenekelőtt Sarasvati, Brahma shaktija. Vak ugyanakkor
Siva-Mahesvara lélegzete, és Vayu, a szél, a kozmikus lehelet.
2.
A szó tehát Isten teremtő szándékának szimbóluma, ugyanakkor az ősi
kinyilatkoztatásé is. Sarasvati, Brahma teremtő energiája egyszerre
Tudás, Bölcsesség és a Védák anyja. Ezért rendkívül fontosak a nyelvek,
melyeken a másodlagos kinyilatkoztatások, az elsők visszfényei elhangzottak
-- például az arab az egyetlen nyelv, melyen a Korán olvasható, hiszen
az arab a Korán szubsztanciája, alkotóeleme. Az elveszett szó keresése,
melyre oly gyakran emlékezünk, tulajdonképpen az ősi kinyilatkoztatás
utáni kutatás. Az őseredeti nyelv szimbolikája erre rímel. A muzulmán
hagyomány szerint a szír nyelv esetében napnyelvről van szó; az ősi
spirituális középpontjába érkező fény áttetsző kifejeződéséről.
Hangsúlyozottan fontos itt,
hogy a paradicsomi nyelvet az állatok is értették. Az állatok nyelvébe
való sámáni beavatás ennek fordítottjaként az édeni állapotba való visszatérés
szimbóluma. Tovább pontosítva: ez a nyelv olykor a madarak nyelve; márpedig
a madarak nyelve égi vagy angyali nyelv -- szimbolikájában hasonló a
szír nyelvhez --, melyet csak meghatározott szellemi állapotok elérése
által érzékelhetünk.
3. A hagyományos megismeréssel
kapcsolatban a nyelvek keveredésének és a nyelveken való beszéd adományának
kettős szimbolikája kínálkozik. A Bábel tornyának megépítésére tett kísérletet
követő zűrzavar jelzi a nyelv s következésképpen az ősi hagyomány változását,
többfélévé válását. Ez a zűrzavar a gondolatok zavarossá válásának következménye,
az egységből a sokféleségbe való átmenet irányítója: kétségkívül normális
fejlődési útról, nem kizárólag isteni büntetésről van itt szó.
A nyelveken szólás
adománya ellenben egy centrális, szintetikus állapothoz való visszatérést
jelez, mely állapotból kiindulva a forma és a kifejezés módosulásai mint
szükséges, de esetleges adaptációk jelennek meg. A nyelveken szólás képessége,
amit az apostolok a Szentlélektől kaptak, a keresztény univerzalizmus kulcsa.
Úgy tartják, a Rózsakeresztesek rendelkeztek vele; hasonlóképpen a Tizenkettek,
akiket az izmaelita ezoterizmus szerint az első Ádám küldött szét a világba,
ezúttal a Koránra hivatkozva (Korán 14,4): Nem olyan prófétákat küldtünk
szét, akik nem beszélik népük nyelvét. Ugyanez a képesség tűnik fel egyes
afrikai pigmeusoknál, s ez az édeni állapot távoli emléke lehet.
4.
A paradicsomi állapot tehát egyúttal az állatok nyelvének megértését
is jelenti; ugyanakkor Ádám azt is mondja, hogy neveket adott az állatoknak
(Genezis 2, 19), ebből következően az állatok az uralma alá kerültek.
Márpedig a kínai gondolkodás egyik állandó eleme, hogy a nevek megfelelése
(ming) irányítja a világ rendjét. A legfontosabb -- tanítja Konfucius
--, hogy rátaláljunk a helyes megnevezésekre (csang ming). És Milosznak,
a költőnek tollából a következőt olvashatjuk: Hiszen ezek a nevek nem
fivérei vagy fiai, hanem atyái az érzékelhető dolgoknak. A nyelv hatalmában
fellelhető a kezdetek kozmogonikus képességének nyoma.
5. A nyelv másik képessége
az, melyet a beavatási mantrától kap, vagy legalábbis melyet a Tan áraszt
magából. A Samytta nikayában (2, 221) azt mondja Kashyapa, hogy ő az
Üdvözült természetes fia, annak szájából született, Dhammától ered,
ugyanolyanra formálva, mint ő. Valójában azonban a Dhamma az ősi nyelvre,
Manu nyelvére utal közvetlenül; Manura volt a ciklus kezdetén a törvényalkotó.
A nyelvvel kapcsolatban létezik még egy igen különös és gyakran félreértett
szimbólum: a tibeti imamalom. Egyáltalán nem imákról van itt szó, hanem
olyan szent szavakról, melyeket a készülék mozgása által szétáraszt
magából a világba, egyfajta univerzális áldásként.
Forrás:
Jean Chevalier--Alain Gheerbrant:
Dictionnaire des Symboles
(Paris, 1973--1974, Seghers)
Fordította: Maruszki Judit
|