Lázár Imre
KOLLÉGIUM
A MAGASBAN
Kollégium a fa
alatt
Áll az író a fáit veszített
Üllői úton, és felmutat a magasba, a parkoló fölött terpeszkedő hiányra.
A hajdani Ludovikára tapadó ipari épületen felirat: Corso cipő, vagy Fabulon,
vagy valami más. A vörös csillag és a Skála-mágnes közötti erőtérben lebegő
vállalkozói szocializmus hajdani vezényszavai. -- Ott volt a szobánk a
magasban. Itt állt a kollégium, a Pápai Páriz Ferenc medikus népi kollégium
-- mutat körül a parkolóra. Fölrobbantották, és üresen áll azóta is, mint
a Nemzeti Színház helye. Lehet, hogy az eldózerolt kollégium puszta tere
máig beépíthetetlen, mert nincs tömörebb közeg, mint az elsikkasztott és
elabortált történelem. Lehet, hogy ez az ürességében tömör hely és a hajdani
kollégium beépült ama sáncba is, a nehézéletűek sáncába. De ezt az architektúrát
csak a történelem kilakoltatottjai ismerhetik fel. Mert nálunk az iskolák
is az újra és újra kisiklatott történelem foglyai és menekültjei. Így száműzetik
a pápai kollégium is a szabad királyi város falain kívülre a 18. század
közepén, hogy aztán két évszázad után a történelem megismételje a leckéjét.
Az Adásztevelre deportált kálvinista kollégium bánatos tanárai azonban
vigasztalódnak, felmutatva egy eperfára, mondván, "szabadon tenyészik"...
Talán tudatlanul is ez a kép
működött akkor, amikor 1982-ben a Pápai Páriz Medikus kollégiumot egy vámosmikolai
nagy fa alatt újraélesztettük. Mintha csak az elpusztíthatatlan kollégiumi
szellem tört volna újra elő az iskolaipar üzemszünetében. Egy mitologikus
létmód újabb alakváltását éltük meg ott, kollégiumot a fa alatt. Vekerdi
László, Kontra György, idős Lázár Imre a hajdani Pápai Páriz Ferenc Medikus
Népi Kollégium korszakából hozták élményeiket, és idézték meg Pápai Páriz
emlékét, de általuk jelent meg közöttünk Karácsony Sándor szelleme is.
A szegedi NÉKOSZ-emlékeket hordozó, és a humanista orvoslás, a pszichoszomatikus
asztma- és tbc-gyógyítás nagyjáról, Levendel Lászlóról még nem sejtettük
történelemformáló szerepét. De ott volt közöttünk a Semmelweis Orvostudományi
Egyetem több mint egy évtizeddel később megalakult Magatartástudományi
Intézetének több majdani professzora, tanára: Buda Béla, Molnár Péter,
Kolozsi Béla, Molnár László. Együtt volt tehát a pszichoszomatika, az orvosi
szociológia és az orvosi antropológia jegyében múlt, jelen és lám, a jövő
is. A kollégiumok nyílt titka ez, hogy a bennük szervesült emberi kapcsolatok
fészkébe szívesen telepszik az idő. Ezért kellett őket panelszellemű diákszállókká
fosztóképezni.
A vámosmikolai hétvégék a Pax
Corporist és a Pax Animae-t író Pápai Páriz Ferenc igézetében egy, a pszichoszomatikus
orvoslásban foglalt, új orvosi érzékenység jegyében gyűjtötték össze a
medikusokat. Ezért voltak a tanárok között a pszichoszomatikus orvosi gondolkodás
más prominensei is, mint Bagdy Emőke, Császár Gyula, vagy a tragikusan
fiatalon meghalt Csákvári Gábor. És talán ezért találunk a Kopp Mária által
alapított és vezetett Magatartástudományi Intézetben számos akkori kollégistát
is tanárként.
A hajdani kollégium jelentést
váltó reanimációja sikeres volt, azonban végleges szállást nem találtunk,
nem találhattunk. Pedig a sors kínált egy esélyt, szép és méltó alkalmat,
hogy a névnek és örökségnek éltető foglalatot támasszunk.
Vétó Pápai Párizra
Én már végzett orvos voltam,
akkor éppen katona egy elvarázsolt palóc faluban. Rejtélyes történelmi
titkoktól, továbbélő boszorkánytörténetektől és a félmúlt emlékeitől különös
hangulatú, szépséges faluba helyeztek, ahonnan minden reggel buszok vitték
el az embereket. Paradicsom volt ez annak, aki az idő egymásra csúszott
rétegeit kutatta. Furcsa végvári posztmodernitás, együtt középkor és ezredvég,
de csak akkor mutatta meg magát, ha a látszat Kádár-korszakos szürkeségét
megkapartuk. Milyen furcsa volt orvosi tanácsot adni annak az öregasszonynak,
akinek szappanbuborékot fúvó gyereklány képe, Glatz Oszkár színes nyomata
szobám faláról kísérte gyermekkoromat. Ez az esztendő felért több egyetemi
évvel, eggyel a családorvos, eggyel az üzemorvos és eggyel a kultúrantropológus
számára. Lám, egy esztendő igenis lehet egy egész világ... Vagy egy év
az élet egyeteméből, kollégium a valóság mélyében. Az életgyakorlat egyeteméről
ritkán beszélünk, legfeljebb a terepmunka idézőjelei között esik róla szó.
Milyen különös volt Kleist Heilbronni Katicáját, a magyarországi boszorkányperek
jegyzőkönyveit olvasni délelőtt, s délután hasonló hiedelmekről faggatni
a szüléket, és hallani egy öregasszonyról, akit családja épp vélt boszorkasága
miatt közösített ki.
Innen hívtak el barátaim a martonvásári
táborba, az azon esztendőket jellemző kulturális építőtáborok egyikébe,
melyet az orvosegyetemre jelentkező középiskolásoknak szerveztünk, a művészet
és az orvoslás jegyében. Valójában ezek a táborok is a magyar kollégiumi
hagyomány örökösei és emigránsai voltak. A kádári idő szökevényei. S lám,
a munkatábor mint élethelyzet a varázslat helye lett. Ezt már megtapasztaltuk
Izsákon is évekkel azelőtt, ahol a rogersi csorportdinamikai encounter-módszereket,
szervezetfejlesztő fogásokat és a morenói szociodramatikus technikákat
házasítottuk össze a táncházas, népdalos, kézműves hagyományápolás közösségteremtő
közegével. Mert különös látomás az, ha a szőlőkötözésből a kunsági homokban
hazafelé caplató diákokat távolról a mezőségi muzsika bőgőbrummogása fogadja.
A fourieri falansztervízióktól is táplált szocializmus munkatársadalmában
az ilyen -- inkább Németh László Kapások írásában kirajzolt utópiájára
hajazó -- élményszigetek jelentettek ellenszérumot. Tapasztalataink meggyőztek,
igazán ilyen közösségi szigetekben lehet csak egy tanulócsoportot egymás
iránt elkötelezett és ihletett, a közös tanulásra, munkára felesküdő csapattá
formálni, akik akár a tanárok ellenében is kikövetelik maguk számára a
tudást. A kommunikációs készségek javítása, az empátiafejlesztő, önismereti
nyereséggel járó tréning tudatlanul sok magatartástudományi tudást foglalt
magába, és olyan módszereket is kitaláltunk akkor, amelyekre később a maastrichti
modell skill lab gyakorlatában találtunk rá, a betegszerepet szimulálók
szerepjátékában. Látomásunk a közzétett eredmények pedagógiai nívódíja
ellenére nem nyert befogadást az egyetem módszertárába, sőt a csoportdinamikai
közösségformálás ellenében a számítógépes kiválasztás mellett döntöttek.
De e hajdani tábor szervezői voltak a Pápai Páriz Kollégium feltámasztásának
motorjai, és sokuk vett részt a martonvásári kísérletben is.
Ott, Martonvásáron hallottuk
a hírt, hogy a sokunk számára kedves Hársfa utcai kollégiumot nővérszállássá
akarják alakítani. Így kapott új feladatot egy virtuális kollégium valóságos
baráti közössége. Egyetemi fórumok, egyetemközi találkozók sora jelezte
a stációkat, egy múltjában titkokat rejtő épület, egy kollégium életben
tartásának útját. Volt ezek között olyan találkozás is, amelynek már-már
tetemrehívás jellege volt. A volt népi kollégista egyetemi tanárokhoz fordultunk,
s valószínűleg nem eredménytelenül. A Hársfa utcai kollégium nem lett nővérszállás,
hanem szándékaink szerint átépítés után szakkollégiumként nyílhatott meg.
Minden teljesült hát, a két esztendő eredménnyel zárult. De a feltámasztott
nem viselhette előző nevét új életében. Az egyetemi pártösszekötő -- ma
talán egy vezető gyógyszertár orvosméltósága -- magánbeszélgetésre hívott,
és nekem -- a pártonkívüli alattvalónak -- szegezte a kérdést: Csak nem
gondolod, Imre, hogy a nyolcvanas évek második felében kicseréljük a névtáblát
egy intézmény falán. Néhány év múlva az akkor kérdésessé tehető névtáblák
zömét kicserélték.
Egyébként a nagy orvos, Korányi
neve ellen valóban nem lehetett kifogásunk, és még sok más intézménynek
sem. De az évtizedekkel korábban kilakoltatott Pápai Páriz nem költözhetett
be. Pedig a ház szívesen fogadta volna. Ez a Hársfa utcai épület ugyanis
hajdan a Pro Christo kollégiuma volt. Kovács Imre is lakott itt, és Karácsony
Sándornak abban az időben nagy befolyása volt a különböző egyetemekre járó
diákokra. És még valami: ebben a kollégiumban született meg a Kemse falut
felmérő monográfia, az első falukutatás dokumentuma. Innen indult el a
népi mozgalom egyik fontos folyamata. Ilyenek a mi kollégiumaink, létezők,
de történelmi rendelkezés által láthatatlanok.
Város az egyetem
falai között
Lehet ez másképpen is? Bennünket
a hiány és az autenticitás körüli erőterek mozgattak a láthatatlan, de
mitikusan létező térben. Mi egy névvel akartunk hidat építeni a test és
a lélek orvoslása, a népi orvoslás ismerete és a biomedicina közé éppúgy,
mint az évszázadok között, és valljuk be, az occidens bakói által felnégyelt
hazarészek szellemisége közt is. Nem lehetett. Szerencsés nemzetek egyetemei
a gótika mélyéből máig ívelő folytonosság közepette lehetnek korszerűek
és hagyományőrzők.
A mítoszteremtő szándék hajlik
a markáns egyszerűsítésre. Az antik hagyomány rejtekútjait fürkésző tekintet
hajlamos a klerikusok 13. századi Sorbonne-jában az arabok közvetítette
előreneszánsz intézményformáló szerepét, a mecsetiskolák hatását meglátni.
De a közszájon forgó laikus elméletek is leleményes fantáziára utalnak,
így az oxfordi egyetem college-bősége mögött VIII. Henriket gyanítják.
Lám, a politika újra; merthogy szerintük az növelte meg Oxfordot igazán,
hogy az egyházszakadás miatt Rómából kiutasított hajdani teológusokat hirtelen
el kellett helyezni, ami hozzájárult a már akkor patinás egyetemváros gyors
növekedéséhez. Rosszmájúan mondhatnánk, akkor bizony az ezredvég feminista
társadalomtudománya sokat köszönhet a hajdani uralkodónak. De ezt a mítoszt
könnyű ellenőrizni, elég csak az alapítások évének számbavétele:
University 1249, Balliol 1263,
Merton 1264, St. Edmund Hall 1278, Exeter 1314, Lincoln 1427, New 1379,
Oriel 1326, Queen 1341, Magdalen 1458, Brasenose 1509, Christ 1546, Trinity
1554, St. John 1555, Corpus Christi 1517, Jesus 1571, Waldham 1612, Pembroke
1624, Worcester 1714, Hertford 1740, Regents Park 1810, Kebble 1870, Somerville
1879, St. Hugh 1886, Mansfield 1886, Anne 1893, St. Hilda 1893, Campion
1896, St. Benet 1897, Greyfriars 1910, St. Peters 1929, Chaterine 1963.
Ha mítosz, így föl is oldódik a korábbi és későbbi alapítások nagy számában,
a történelmi folytonosság eme szabadversenyében.
Ez a fenti, litániaszerű felsorolás
azonban a hagyomány gravitációját és építő erejét jelzi. Valójában ez a
temérdek college egy egyetem része, változó szubszidiáris autonómiával,
és a versengéssel. Kicsi, történelmi mélységében mégis hatalmas építőkövei
ezek az oxfordi univerzumnak. A gótikus kapubéllet évszázados és valószínűtlenül
zöld gyepet von keretbe. És az ősi tutoriális oktatási rendszer is ilyen
pedagógiai fundamentalizmust tükröz. Archaikus és személyes. Két ember
találkozása a tudás egyetemes szentélyében, és az ebből fakadó személyesség,
személyes felelősség. A másik oldalon az olvasás magánya és a tudás kozmosza,
a könyvtár. A Bodlean. Hatmillió könyv, melyből még a királynak sem kölcsönöztek
ki. Csak helyben olvasható, csak a hely szellemének foglalatában megkapható
tudás. Amit Oxford mutat, az a történelem tágas intimitása, hiszen az Oxfordi
Egyetem campusa városnyi. Az egyetem benn él a városban, a város benne
él a Campusban. És itt-ott a Campus valódi campusra, azaz mezőre fut ki,
hiszen a Christ College-dzsal szemben egy marhacsorda legelt szinte látomásszerű
idillben arra jártamkor. És ezek a legelők megbonthatatlan, szerves részei
a városnak. Az egyetem egyik régi diákja, egy arab multimilliárdos sem
kapott engedélyt, hogy business schoolt alapítson az egyik ilyen városi
legelőből kiszakított területen. E konzervativizmus persze a korszerűség
foglalata.
Valójában Oxford a kontraszt
miatt választott példánk. A mi kollégiumi hagyományunk egyik legkézzelfoghatóbb
jellemzője az a sajátos virtualitás, amelyet a történelem fölött lebegő,
vagy alászorult szellemi haza reflexivitása teremt. Ezt jelzi az adászteveli
eperfa alá kivonuló kollégium vagy közösségi lét önképzőköriségben foglalt
második nyilvánossága. A szemináriumvezető és diák intimitása helyett a
mitikus és valóságos kollégiumi közösségbe foglalt személy kalandja az
univerzitással, az univerzummal. Hiszen a virtuális haza időről időre valóságosabb
számunkra, mint a konkrét ország, amelyben élünk. És ezt a virtuális hazát
a magyar szellem galaxisának gravitációs mezője feszíti ki a spirituális
térben. Csokonairól, Aranyról, Szabó Dezsőről, Németh Lászlóról, Karácsony
Sándorról nem lehet az őket felépítő és befogadó kálvinista iskolakultúra
kollégiumi hagyománya nélkül beszélni.
Pedagógia a valóság
fölött
A mitikus idő mutatja meg
magát a nyilas és bolsevik totalitarizmusok szabványváltásának szünetében,
1945 és 1948 között. Ennek a mitikus időnek hatalmas gravitációja teszi
különlegessé e korszak kollégiumi mozgalmának történetét. Az Ortega Y Gasset-i
kor. A paraszti világból az értelmiségi létbe tömegesen érkezők számára
nincsenek tucatjával college-ok, nem fogadja őket felkent tutor beavató
rítussal. Nincsenek az ősiséget hirdető évszámok, címerek, nincsen gótika,
sőt még épület sincsen; foglalni kell. A közvetlen hagyomány pedig a történelem
nyíró-vedlető erőinek van kitéve. A népi kollégiumi mozgalom meghirdetésének
kései imprintingjén vésztjósló a vendégek első sora. Rákosi, Szakasits
és Rajk jelenlétét a hiteles Veres Péter és Tildy aligha ellensúlyozhatja.
A bakók a bölcsőnél vendégeskednek. Az előzmények alkata ítélet alatt,
a Cseresnyés gondolata, a parasztifjú Eötvös-kollégiumának gondolata éppúgy
a napi politika vizsgálati fogságában, mint ahogy a Tüdős Klára által pártfogolt
bocskai-ruhás Bolyai-kollégisták által képviselt szellemiség is kiveszésre
ítélt. A kollégiumok életében a fejlődés fogalma mint valami vörös predesztináció
keretezi a történelmi horizontot. De a kollégium öntörvényű, és e két kegyelmi
esztendőben éli azt az életet, amelyet az előző évtized szellemi forrásaiból,
a népi mozgalomból és az új térfoglalás lehetőségéből ötvöz magának. Az
itt
is, ott is alakuló népi kollégiumok már-már egy népi Oxford látomását idézik
elénk, egy várost, melynek jövőjét e kollégiumok pillérként feszítik ki
az időben. A történelmi otthonosságnak visszahódított főváros kollégiumai:
megannyi szekérvár, megannyi lélekvár és állomás; egy vertikális népvándorlás
stációi. Ennek a világnak két törvénye van: az önkormányzás rendje és a
kollégium közösségi, szellemi műhelyként való működése. Az önkormányzatiságot
jelezte, és a korszak nehézségeire is utalt, hogy a kollégiumok nagy része
önellátó volt, és vezetőiket maguk közül választották. Az új hallgatókat
is gyakran hosszas, beszélgetésekből szövődő vizsgákon választották ki.
Ami az Oxford College-ok esetében
az évszám -- a horgony a múltba --, az a népi kollégiumoknál az elnevezés.
Bíró Szép Anna, Misztótfalusi Kis Miklós, Pápai Páriz Ferenc, Kádár Kata.
Szabó Dezső, Győrffy István, Vasvári Pál. Vak Bottyán, Bacsányi János,
Apáczai Csere János, Lorántffy Zsuzsanna, Görög Ilona, Dobó Katica, Béri
Balogh Ádám, Bolyai János, Bolyai Farkas, Zrínyi Ilona, mind egy-egy horgony
a mitikus mélyben, vagy egy felfüggesztő kötelék ama magasban viselt hazában.
A nevek jelzik a lelki folytonosságot a hajdani mezővárosok és kelet-magyarországi,
erdélyi kollégiumok hagyományával. És jelzik a gyakorlati folytonosságot
is, hiszen az első wittenbergától keltezhető magyar diákközösségtől szinte
folytonosan a legnagyobb kincs az autonómia volt, hogy e plebejus hátterű
diákok a debreceni, nagyenyedi, sárospataki, gyulafehérvári, kolozsvári
kollégiumokban nemcsak az önkormányzati gyakorlatot valósítják meg, azaz
saját körükből választanak fegyelmi bizottságot, hanem az idősebb diákok
részt vesznek az ifjabbak oktatásában is. Ez jelzi a tutori gyakorlat jelenlétét
a mi kollégiumi hagyományunkban is. A tanulás minőségét a közösségi élet
nemesíti, ez az önképzőkör lényegi nyeresége, amely megjelenik a népi kollégiumi
gyakorlatban. E kollégiumok tere intenzív szellemi életet élő, közösségi
tér, ami a szaktudás megszerzésében nem mindig jelent koncentrált segítséget,
de sokáig védelem a közös Én, a kiterjesztett Self történelmi eróziójával
szemben. Aligha járunk messze az igazságtól, ha úgy látjuk: ez a nemzedék
hídként feküdt keresztül a sztálini pszichocídium pokoli szakadékán, és
megtartotta a hazát a veszendőségben is. A vélt szabadság korában e közösségi
Én szétfoszlása szorongással tölti el az együtt érző szemtanút.
Egyetem és hatalom
A történelem által vetett
árnyék a hatalom és a nemzedékek közötti játszma világa. A parasztságból
érkezőket a harmincas évek magyar szellemi arisztokráciája hívta fel a
társadalom felső rétegeibe, hívta és üdvözölte. Karácsony Sándor így írt:
"Nem az a célunk, hogy a paraszt származású egyetemi hallgatóink izoláltan
jelenjenek meg majd a kulturális életben, hanem az, hogy Madách szavaival
élve, önkörben hatalmasodjanak el. Ez nem jelenti az európai kultúrából
való kivonulást, hanem ellenkezőleg, a bevonulást eredményezi. Csak akkor
számíthatunk magasrendű és egyetemes magyar szellemiség kifejlődésére,
ha sikerül önálló, teljes értékű, gyökeres magyar kultúrát teremteni."
Szabó Dezső pedig leírta: "Hatalmas propagandát kell megszervezni a munkásság
s különösen a parasztság körében, hogy arravaló gyermekeiket akarják tehetségüknek
megfelelően továbbtaníttatni. Meg kell értetni velük, hogy ez nemcsak gyermekeik
életének jelent nagy felemeltetést. Hanem: az egész parasztság és munkásság
helyzetére is előnyt jelent, ha minél több gyermekük jut a magyar élet
irányítói, kifejezői, a magyar sors intézői közé..." Németh László meg
is nevezte már 1934-ben, hogy a "nép Eötvös-kollégiumára" van szükség:
"Parasztkollégiumokra van tehát szükség, amelyek a magyar elitet a nép
felé tágítják, s a »népieskedő« művelteket a kollégiumi munkával kipróbálják,
s valóban a népbe horgonyozzák."
A sors komisz fintora, de várható
logikája volt, hogy mindezt jól értette a moszkovita elit is, mely küldött
embereivel és hálózatépítő hatékonyságával már igen korán megkezdte e hagyomány
átépítését, a "fejlődés" programját. Talán a NÉKOSZ kihívó lelkesültsége,
gyorsan növekvő szociális ereje magyarázza, hogy még többre hivatott, intelligens
pártkáderek is vállalták ezt a bomlasztó pártmegbízatást; van olyan emlékező,
aki e küldött emberek között tartja számon az akkor még hívő kommunista
Lakatos Imrét is. Az eredeti szellemi alapzaton álló hűségesek megkapták
a harmadik utas, némethlászlós, esetleg verespéteriánus címkét. A kollégisták
szociologikus átvilágítása is tanulságokat hordoz, hiszen nagyon hamar
elenyészőre lecsökkent a Győrffy-kollégiumban még komoly részarányt jelentő
gazdaifjak, középparaszti származású hallgatók aránya, és föld nélküli,
vagy csak szalagparcellán gazdálkodók gyermekei kerültek túlsúlyba, ami
a bolsevik térítéssel szemben is csökkentette az immunitást. Azonban a
természetes ellenérzések mégis akadályozták e térítés sikerét, ami a NÉKOSZ-t
a hatalom szemében potenciális ellenséggé tette, annak ellenére, hogy az
így is sok kádert hozott az új hatalmi berendezkedés számára. A NÉKOSZ
öntörvényűsége valójában a kollégiumi hagyomány öntörvényűsége maradt.
És ez a törvény, a szakkollégiumi mozgalom, a kései örökös tekintetében
is jelzi kollégium és hatalom történeti logikáját.
A tudás kettős természete
A tudást a legnagyobb személyes
kincsek között tartjuk számon. Olyan jószágunk ez, amelyet nem vehetnek
el, tartja a népi bölcsesség. De a tudás társas természete legalább olyan
lényeges és sokszor rejtve maradó minőség. Kollektív reprezentációról,
szociális reprezentációról beszél a társadalomtudós. És még a tudományos
igazságokról is be kell látnunk, hogy azok érvénye a gyakorlatban a tudományos
társadalom elfogadásától függ, azaz a tudás valójában szociálisan jóváhagyott
ismeret. A hazai "rejtőzködő" kulturantropológia mitikus nagysága, Karácsony
Sándor -- akinek életműve a hazai protestáns hagyományok ismerete nélkül
nehezen fejthető fel a maga teljességében -- ezért állította a társas lélektant
munkásságának középpontjába. Karácsony éppúgy, mint a brit szociálantropológia
alapító atyája: Malinowski, Wundt-tanítvány volt, és Wundt Volkerpsychologie
munkája máig a kulturális antropológia egyik nagy geológiai alapzata. Ebben
az áramlatban a tudás társas természetének, kulturális, szociálpszichológiai
meghatározottságának törvénye a kőtábla elejére vésetett. Karácsony ezt
gyakorlattá emelte, és a teória nála, mint Kodálynál is, kulturális antropológiai
alapzatú pedagógiává, azaz nemzetszolgálattá vált. Kodály és Karácsony
pedagógiai géniusza szőtte át a maga áttételein keresztül a negyvenes évek
kollégiumi korszakát. Ez tette a közösségek szellemi otthonává a népi örökség,
dalok, táncok, balladák éltetését, és a társas lét tipográfiája ezért állt
ellen minden rontást hozó politikai dizájnnak, amíg tudott, és a szívek
mélyén végig. Az elemző figyelem azonban e kulturális antropológiai burkot
fölfejtve megláthatja azokat az egyetemes nyereségeket is, amelyeket a
tudás egyetemi szintű megszerzése során is éltetett és működő archaikus
antropológiai alapzatú társas létgyakorlat hozott.
A hajdani kollégiumi gyakorlat
veleje volt a közösségépítés, és e közösségi tér felfokozott lázában való
munka, tudásszerzés. Ezért a társas szellemért fordultunk mi is a kollégiumi
hagyomány tapasztalataihoz, de a közösségépítésben legalább olyan fontossá
tettük a csoportdinamikai önismeretet, a zajló folyamatok tudatosítását,
a fölöttük való kontroll képességét, a társas készségek fokozását. A Pápai
Páriz Ferenc Szakkollégium víziójában ott szerepelt ez a szakmai kulturális
önismeretet építő csoportszellem, a pszichoszomatikus orvoslás szemléletének
beépítése, a megőrzött bölcsészérzékenység. A tervezett módszerek között
ott találtuk a rokonszenven alapuló csoportformálás technikáit, a vertikális
tagoltságú tanulócsoportokat, ami a tutor-módszer tágításának is tekinthető.
És a konferenciaszerű közös tanulási alkalmakkor e 6-8 fős csoportokban
minden évfolyamból lett volna hallgató, és egy-egy szerv, vagy élettani
téma közös körüljárásába így mindenki az éppen akkor tanultakat építhette
volna be; az alaptudományok és a klinikum térbeli képet adott volna a közös
tudásról. A kollégium, híven a hajdani Diákok Háza hagyományához, kereshette
volna az alkalmat más egyetemekkel való kapcsolattartásra is. Az új, a
Korányi-szakkolégium ezen elképzelések számos elemét megvalósította, de
saját fejlődéspályáját futotta be, melyet nem motivált a falak őrizte történelmi
múlt, és nem kapott lehetőséget a Pápai Páriz Ferenc Kollégium örökségének
átvételére sem. Lehet, mindez még felélesztésre váró lehetőség.
Azt, hogy a tudásszerzés folytonos
közösségi ünnep, vagy magányos bevásárlás egy hosszú és sokszor beláthatatlan
útra, nehéz eldönteni. Talán mindkettő... Ahogy most felidézem a montreali
Concordia Egyetem reklámfilmjét, a szapora, klipszerű montázsok pergő képvilága
az egyetemet nem annyira a tudás szentélyének mutatta, inkább egy bevásárlóközpont
vásári világa tűnt fel. Az eladandó egyetem reklámmozija egyébként egy
szociális marketing-előadást illusztrált. A munka profi és legeslegújabb
kori volt, az oxfordi college-ok világának sajátos antitézise. Lám, a szabad
piac vásári világa meghódította a campusokat is. Lehet, hogy az óriásegyetemek
dizájnját is a bevásárlóközpontok tervezői alkotják meg, hogy tágas tereikben
és színes zugaikban a magányos tömeg ambiciózus egyedekre szétszóródva
járja az információs pultok labirintusát, és a tudás bevásárlókocsiját
megtömve, magányosan és türelmetlenül várjon sorára az élet és persze az
egyetem kasszájánál.
|