Makovecz Imre
A TOKAJI HÁZ
Részletek
naplómból
A közösségalakítást mint a jelenkori
művészet egyik ágát kellene lehetőleg pontosan jellemezni, mikor a Tokajban
épített ház ismertetésébe kezdek.
Ha
nem valami ellen jön létre, hanem valamiért (vagy éppen csak létrejötte
és fennmaradása fontos), a közösség létszáma és a tagok személye kötött.
Akkor közösség, ha állandóan csatlakoznak hozzá és állandóan elhagyják.
Szelleme csakis ilyen mozgások között létezik. A közösség akkor lehet művészet,
ha tagjai létezésére, változásaira figyelnek, e változásokat, e sajátos
megnyilatkozásokat valami módon felismerik és megjelenítik, anélkül, hogy
megjelenítésével létéből kiragadnák.
Szemlélet, lélekjelenlét és pillanatra
kész alkotóerő szükséges hozzá. A közösségművészet céltalan, nyitott és
óvatos? Nem, ez az ítélet elhamarkodott lenne.
Harmadik az az alkotó, aki azt mondja,
hogy alkotókészségét belső hajtóerő és emlékezeteinek motívumai nem befolyásolják,
csupán hagyja az eseményeket létrejönni. A közösség megjelenítése a cél:
úgy vélem, inkább az dönti el tehát egy közösség létét, hogy a jelenlevők
hajtóereje és motívumai túlterjednek-e a résztvevők személyes érdekszféráján.
Hogy túlterjedjenek, akár ez is lehet a megjelenítés célja.
Vajon
lehet-e, sőt szabad-e modellt állítani egy közösség elé, hogy változó létét
megjeleníteni képes legyen? A tokaji táborok ideje alatt modellt állítottunk,
vállalva az eklektikusság veszélyét is. Ez a modell egy épület terve. Egy
olyan épületé, mely a tervező szerint bármely közösség együttlétére alkalmas.
A terv azonban nemcsak a fizikai alkalmasságot akarta biztosítani, hanem
az együttlét lehetőségeit is megjelenítette. Az épületterv az előkészületek,
az építés során csak a közösség külső motívumát adta meg szellemi modell
alakjában.
Letagadhatatlan, hogy az épület szigorú
tájoltsága, 12-es osztása, félgömbkupola alakja, antropomorf jellege a
közösség munkájában kötöttséget jelentett. Ezt a kötöttséget a közösségi
művészet leküzdhető, katartikus állomásaként fogtuk föl. Kétségtelen, hogy
ez hit dolga. Hit egy közösség magasrendű létében, eredetében és jövőjében.
Lehet, hogy éppen ez a hit az a szem, amellyel az együttlétek fontos jelenségeit
látja az ember.
A
tokaji házépítésnek előre tudott célja és értelme a közösség, a résztvevők
történetmének megjelenítése, és egy élő modell, ha úgy tetszik, egy avulatlan
emlékű, vagy másképpen egy fizikailag létező jövőbeli imagináció létrehozása
volt. Így kell gondolni 1978 és 1979 nyarára, mikor a fényképeken bemutatott
épületet nézzük. Ki kell térnem az előítéletek elől, ki kell térnem a városi
közgondolkodás csapdái elöl és a népies nosztalgiák elől is. Ha népművészetről
van szó, automatikusan előugrik ikerpárja, a magas művészet. Így együtt,
vagy-vagy formában, egymásnak ugrasztva, kétfejű sárkányként olyan előítéletet
alkotnak, amely csaknem lehetetlenné teszi, hogy végiggondoljuk igazi lehetőségeinket.
Örökké ezzel a kétfejű ijesztgetővel
kell birkózni, s be kell vallanom, már nagyon unom. Unom a hősies csanakfaragó
népieskedést, és unom az avitt happenereket, kik műfullasztással vízbe
nyomják önként behódolásra kész fejecskéjüket, vagy pláne azokat unom,
kik mások fejecskéjét nyomigálják a víz alá, egy önkéntes hatalmaskodás
és csipolláskodás fölvállalásával. Mindkettőnél valójában a minőséggel
van bajom, azzal van bajom, akinek nem jut eszébe semmi, és vagy a hazai
múltból vagy a múltbeli nyugatról importál ezt-azt,
s ennek a partikuláris valaminek nagy
feneket kerít. Régies a népi fafaragó tanácsi tisztviselő, aki könyörtelen,
trehány és "kielégítetlen" a munkahelyén, és az a happener is, aki építészmérnök
létére még egyetlen házat sem tudott összehozni, és egész életét egyetlen
feladata elkerülésére fordítja. Fentiek ellenére hiszem, hogy a megújhodott
népművészeti mozgalom is jelentős értékeket hozott felszínre, és időegyenértékes
művek is születtek Magyarországon. Csak éppen nem egymás rovására, nem
egymás ellenére, mint ahogy azt néhányan elvárták volna. A tokaji akció
sem
csanakfaragó könnyes-dalos nosztalgia, sem gólemgyártó kisiparosság
egy sosem-volt időben.
Az amatőrmozgalom, a Fiatal Népművészek
Stúdiója a főiskolákra be nem került, de művészi ambíciójú fiatal emberek
gyűjtőhelye, talán átjáróháza is. A művészi főiskolák felvételi rendszereinek
súlyos fogyatékossága, valamint a szabadiskolák hiánya kényszerítette ide
a fiatalokat. (Ki járhat ma, mondjuk Major Jánoshoz rézkarcot tanulni abban
a reményben, hogy utána képesítettségét elismerve megbízásokat kapjon.)
A Fiatalok Népművészeti Stúdiója megbízott egy épület tervezésével és az
építés vezetésével. Olyan épülettervet vártak tőlem, melynek építése során
a résztvevők megérthetik azt a felfogást, mely szerint a mai építészet
feldolgozhatja és világossá teheti a népművészet egyes jeleit. Egy bartóki
modell didaktikájáról volt szó, amelyben mégsem
a didaktika a fontos csupán, hanem az alkotó közösségi munkájának folyamata
is. A résztvevők számára előadásokat tartottam 1978-ban kiadott, a népművészet
egy jeléről szóló jegyzetem alapján. Ezt követően a résztvevők dolgozatokat,
ill. vázlatokat készítettek arról, hogy milyen épületet képzelnek el, amely
megfelelne az ismertetett célnak. Négyszer szerveztünk 10-14 napos tábort
az építésre. A résztvevők száma, személye kb. 10 főt kivéve állandóan változott.
Az épület centrális fakupola. Közepén ágas királyfa áll, tetején famadár.
Az ágas királyfa tövében tűzrakó hely készült. A belső oszlopok mentén
egy lépcsőnyi szinteltolás, fent galéria épült. A kupola délre tájolt,
bejáratát kétoldalt egy-egy kapubálvány, középen egy nyílásosztó oszlop
tartja. A kapu szárnyai a középső oszlopra csukódnak. A poligonális tartókon
egy réteg zsalusan rakott vörös színű deszkaburkolat, azon egy réteg biztonsági
szigetelés, azon "granica" fedés készült tölgydeszkából. A ház padozata
sugarasan fektetett gerendákon nyugszik. Az oszlopokat beton alaptestekre
fektettük. Az épületet körülkerteltük.
Terv szerint az épület átmérője negyede
annak a körnek, melyet földből emeltünk köré. A földgyűrű középpontjában
három fa áll. Nyugatra egy élő égerfa, középen Samu Géza oszlopa, attól
keletre egy fonott kreatúrafa (frissen vágott fűzvesszőből készül, összeépítése
után kihajt).
Az építés előtt és során referátumokat
tartottam a népművészet centrális teret szervező és kozmikus összefüggéseiről,
az ázsiai építészet tájolási rendjéről, a kelta misztériumok és a kapubálványok
összefüggéseiről. Az ismeretátadáson kívül az előadások célja a népművészetről
kialakult 19. századi romantikus elképzelések átalakítása, de azt is szerettem
volna, ha modellt adhatok -- még ha élőképek formájában is -- egy organikus
kultúra képéről, egy szerves közösség lehetőségeiről.
Nem titkolt ábrándom egy szerves emberi
világ rendszere. Ezt az épületet is, mint más munkáimat is, olyan jelek
megtestesülésének tartom, melyek magukba vonzzák azt a szellemiséget is,
mely nem szubjektív vagy objektív, hanem az, ami, s amelynek elsinkófálása
beteggé teszi az embereket.
Ugyan mit írhatok a bajokról, izgalmakról,
esőkről, árvízről, hatóságok értetlenségeiről, ebédekről, vagy akár arról,
ki mit értett és hasznosított ebből? Nem sokat írhatnék veszély nélkül:
bizonyára szépíteném vagy sötétíteném a történetet. Pedig a történet a
fontos, úgy, ahogy volt.
A ház ott áll a félszigeten. Vagy emlékmű
marad, vagy mint ahogy a Népművelési Intézet felajánlotta, bérbe adja bárkinek
összejövetelek céljára, mert egyelőre másra nem jó. A leírt épület nem
nosztalgikus népi ház, és nem is happening-dokumentum. Élőlényhez inkább
hasonlít, mint bármihez: nyitott szellemiségével valamit őriz azokból,
akik felépítették, és alkalmas befogadni azokat, akik hisznek a tudatos
közösségi lét lehetséges sugárzásában.
(MOZGÓ VILÁG 1980/3) |