![]() (Lewis Mumford)
![]() "Nomád nemzedék. Ifjúsági népművészeti mozgalom a hetvenes években" Az alábbiakban az élő beszéd fordulatait megőrizve,
részleteket közlünk a Bodor Ferenc hagyatékából előkerült videó-dokumentumokból,
melyekből Ledniczky Márton tévésorozata is készült.
Probstner János
Mivel ez a film a nomád nemzedékről
szól, ha jól emlékszem vissza, 1974-ben Fadd-Domboriban találkoztam --
akkor már mint iparművészeti főiskolás -- ezekkel a feltörekvő, valamit
csinálni akaró fiatalokkal. Számomra egy kicsit az Én mindig is érdeklődtem a népművészet
iránt, és tulajdonképpen tudós is akartam lenni, ezért elég jól tanultam
a főiskolán. A bölcsészkarra jártam másfél évet, hogy néprajzos legyek.
Abban az időben nem nagyon volt a főiskolán olyan Vidák István -- Nagy Mária
Mind a ketten Budapesten születtünk,
és ott éltünk huszonöt éves korunkig. A találkozásunk és Budapest elhagyása,
illetve a múltunk kutatása egy időre esett. Egy kicsike újsághirdetésben
olvastuk, hogy Fadd-Domboriban ifjú népművészek tábora van, és még aznap
este elindultunk autóstoppal ebbe a fadd-dombori táborba, ahol a másnap
délelőtt éppen azzal telt, hogy Csoóri Sándor és Marosi Júlia tartott előadást,
és Csete Gyurka vetítette a diáit. Egy más világot nyitottak meg előttünk.
Kezdtünk tudomást venni mindarról, amit a pesti létünk és az Éppen akkor alakult meg ott a Fiatalok Népművészeti Stúdiója, Zelnik Józsefet éppen azon a délutánon választották meg titkárává, tehát egy jeles nap volt, amibe mi egész véletlenül és akkor még kívülállóként cseppentünk. Ahogy most idejönnek a fiatalok és rácsodálkoznak erre, úgy csodálkoztunk mi rá arra a közösségre, ahol az első pillanattól kezdve otthon éreztük magunkat, befogadtak, tehát tulajdonképpen példát mutattak, ahogy most mi fogadjuk be azokat a fiatalokat, akik kitárulkozva vagy valamit keresve idejönnek közénk. Hát tetszett a közvetlenség, tetszettek azok a tárgyak, amiket ott készítettek, és az az együttmozgás, ahogy éltek. Mindent, amit tudunk, parasztemberektől tanultuk, és példaképeink ezek az emberek, mert ha beállítottunk hozzájuk, akkor mindent, amit tudtak, megmondtak és azonnal megmutattak. Mi sem tehetünk másképpen, ha méltóak akarunk lenni hozzájuk. Legalább hét év vándorlás volt, amely alatt kosárkötés címén megismertük Magyarországot, és főleg ezt a mély világát, a paraszti életet. Tulajdonképpen hitet és eszményt kaptunk, amit aztán már csak jól követni kellett. Sokat gyűjtöttünk, ebből élünk. ![]() Remélem, valahol a mélyben van valami
megfogalmazhatatlan dolog, és arra Erdei András
Az emberség a próbája az egésznek.
Ez megint csak egy kicsit olyan, mint a "jelek", hogyha túlságosan sokat
beszél róluk az ember, akkor megfosztja a varázsától és az erejétől, úgyhogy
azt hiszem, hogy inkább a "reményről" lenne érdemes beszélni. Ehhez hozzátartozik,
hogy most itt elkészülnek ezek a házak, de egyre inkább foglalkoztat bennünket
az, hogy mi legyen a folytatása. Mi ennek a gyökere, amiből aztán valamilyen
további fát lehet hajtatni. Mindannyiunknak az az alapállása, hogy használható,
funkcionális tárgyakat Ma emberi életre sajnos többé-kevésbé alkalmatlan házakat építenek, ezért a tárgyakat fölbecsüljük, azokkal próbáljuk visszahozni azt az otthon-érzést, amit az ember ezekben a korábbi házakban érzett. Amikor mi fölépítettük ezt a házat, úgy érzem, arra jöttünk rá, hogy a tárgyaknak hol van a helye! ![]() (építész) Visegrádon vagyunk, a Szent István-bányában.
Azért Szent István-bánya, mert 1981 óta az építészhallgatók és végzett
építészek, akik idejárnak dolgozni, Szent István-bányának keresztelték
el. A bánya arról híres, hogy középkori ![]() ![]()
Jancsó Miklós
Azt se felejtem el soha, hogy a székely himnusz szerzője úgy tartozott hozzám, hogy a fia nagyon jó barátom volt, a Csanádi. Gyerekkorunkban megveszekedtünk tőle, hogyha ezt hallottuk. Tudod jól, hogy még nagyon vonalas emberek is, ha egy kicsit többet ittak, ők is elkezdik. Kicsit nosztalgikusan, kicsit ironikusan, kicsit fájdalmasan, kicsit ezért, kicsit azért. De tudnod kell, hogy hova tedd! Tudniillik erről van szó, hogy mindent a helyére kellene tudnod tenni, és ez a kultúrában való valódi részvételt jelenti; akkor vagy aktív a kultúrában. Mi, akik az originálishoz akartunk tartozni -- nekünk a Bartók, a Kodály voltak az isteneink --, mi a "Gyöngyös bokrétát" látványos meghamisításnak éreztük, amiben volt valami igazságtalanság is, mert Paulich Béla azért mégiscsak megpróbált valamit megőrizni, vagy azok a vidéki tanítók vagy szervezők, akik ezeket csinálták, mégis megőriztek valami eredetit is. Mai szemmel az ember másképpen látja már ezt. Ma már nem tudod, mi a különbség egy akkori paraszti tánc és a ma felelevenített táncház-mozgalom között. ![]() Mikor először meghallottam játszani a Sebőéket, eléggé meghatódtam. Mikor először láttam a kezében egy olyan hangszert, ami tehát nemcsak a legendákban élt. Mi tudatosan vállaltuk, a Hernádi és én, hogy ezekre a magyarhagyományokra építünk, és ez volt az, amit Hernádi Gyula mindig különösnek nevez. Magyar táj -- magyar ecsettel, vagy magyar zenével és magyar táncokkal. Természetes adottság, ha az ember több vagy különös akar lenni ezekben a szakmákban, amelyek elég individuális szakmák. Az ember általában azt szeretné, hogy azért tudják, hogy ő más, mint a többi. Hernádinak és nekem ez egy természetes különösség volt, mely ezzel a földdel, ezzel az országgal, ezzel a kultúrával, és ezen belül ennek a népnek a kultúrájával függött össze. Tudatos törekvés volt, és a Hernádi mindig is hangsúlyozta azt, hogy itt különöset csinálni csak akkor lehet, ha ebből a talajból nősz ki. Duna-völgyi feladatunk lenne ezt a népi kultúrát újra megteremteni. Azt gondolom, hogy ez egyik alapvető feladata az új kornak... Hogy miért fontos ez? A fene tudja. Valószínűleg azért, amit úgy hívnak, hogy "az anya, meg a haza", meg ilyen fellengzős dolgok, ilyen fellengzősen egyszerű dolgok.
Amennyire visszaemlékszem a kezdeti időszakra, azt hiszem, hogy a legteljesebb természetességgel jött, hogy ha például írtam egy dalt, annak egészen véletlenül és spontán népzenei hangulata támadt. Utalok például egyik első számunkra, amit az Illés együttessel is játszottunk: "Az utcán" ("Néha furcsa hangulatban..."). Nem volt előre kitervelt szándék, hogy én a népzenei dallamot összetettem a beatzenével, ez valahogy spontán jött. Ezért volt a legelső periódus nagyon érdekes a számunkra. Nagy dolog volt az angolszász repertoár mellett elfogadtatni az első magyar nyelvű, saját magunk által írt számokat a közönséggel. Nagyon izgalmas korszak volt. Hirtelen minden valahogy úgy megnyílni látszott. Például a Beatles együttes. Az a legtermészetesebb, hogy ők, az ő muzsikájuk egy mély európai kultúra gyökereit mutatják föl. Teljesen természetes az is, hogy ha az ember mondjuk itt, Közép-Európában, tehát a Kárpát-medencében elkezd muzsikálni, legyen az akár beatzene vagy rockzene, és valamiért fontos neki az, hogy itt él, és hogy arról valamit mondjon, vagy érezzen, és azt továbbadja a hallgatóságnak, akkor annak jelen kell lenni a muzsikájában. A magyar népzene jó mélyen magában hordja a Kárpát-medence történelmének évszázadait, ami nem mindig volt vidám, sőt! ![]() Kun Éva
Kerényi Imre
A nemzeti tudattal kapcsolatos tevékenységnek a kutatáson, az ideológián, a politikán keresztül a műalkotásokig bezáróan egy nagyon széles spektrumban kell folynia. És azt hiszem, hogy ti megteszitek a magatokét, sőt egy Don Quijote-i küzdelmet vívtok, egy hősies küzdelmet, de a dolog egy picit olyan, mint szerelem helyett az onánia -- bocsánat a kifejezésért --; van benne valami öngerjesztés és önfelhevítés. Úgy érzem, hogy borzasztóan egyedül vagytok. Vagyunk mellettetek rokonszakmákból sokan, de ti tulajdonképpen egyedül képviseltek néhány történésszel egy olyan fontos szellemi áramlatot, ami szerintem összefügg a magyar gazdálkodás termelékenységének a fokával. Én úgy gondolom, hogy Magyarországon az állampolgári közérzet rossz. Zavarban érzem magam, hogy magyar vagyok, és nem tudom pontosan, hogy az mit jelent. És ez idegesít. Például: el nem tudom képzelni, hogy mi történik a Szovjetunióban akkor, ha a szovjet zászlóhoz valami olyan tartalmak kezdenek hozzátapadni, ami miatt egy szovjet ember nem vállalja föl a saját zászlóját, vagy elbizonytalanodik a zászlója szentségét illetően? Ezzel szemben a magyar zászló, ez a háromszínű nemzeti lobogó, ez lassanként egy ugyanolyan "benyálazott" jelképpé vált, és úgy van kezelve, mint ahogy úgy érzem, hogy a ti mozgalmatok is egy kicsit be van nyálazva. Ti ezt nem hagyjátok, és ezért mondom, hogy egy Don Quijote-i küzdelmet folytattok, és nagy szüksége lenne a társadalomnak arra, hogy támogasson benneteket. ![]() (szobrászművész) Tokajban, ha jól emlékszem, három-négy
nyáron keresztül találkoztunk. Az ország különböző részeiről verbuválódtak
ennek a komplex népművészeti tábornak a résztvevői, akik hazamenvén megpróbálták
ugyanazt, amit Tokajban tapasztaltak. Megpróbáltak szakköröket szervezni,
így Miskolcon és ![]() Csoóri Sándor
Írtam egy cikket valamikor, a hetvenes
évek második felében Nomád Értelmiségi címmel. Ebben volt valami keserűség.
hogy az embernek az életben, a világban kicsikét úgy kell kujtorognia,
mint a nomádoknak. Mint a nomád népeknek, akik egyik helyről mentek a másikra,
gyűjtögető életmódot folytattak, nekünk pedig hírek után, érzelmek után
kell kutatnunk naponta. Ezt a cikket természetesen akkor nem közölték sehol,
illetve beletették a Forrás valamelyik számába, s utána, amikor megjelent,
akkor betiltották a lapot. Ebben a cikkben azzal próbáltam szembenézni,
hogy az értelmiséginek nincs igazi szerepe a társadalomban. És ez nagyon
sértő volt akkor a politikai hatalom számára. Nagyon különleges folyóiratom
van: egy számból két példány, egyikben bent van, Én írásomban az értelmiségre gondoltam. Arra az értelmiségre, amely hagyományt keres, hagyományt keres a múltban, hagyományt keres a gondolkodásban és az érzelmekben. Arra az értelmiségre, amely a nemzeti gondolkodás folytonosságát kereste. Nemcsak a népdalokban, nemcsak abban a múltban, amit ezek a népdalok képviseltek és fejeztek ki, hanem abban, amit egyáltalán nyelvileg, érzelmileg, gondolatilag mi múltnak tekintettünk... Az én emlékezetem szerint ez úgy játszódott le, hogy ha nem beszélhetünk arról, hogy kik vagyunk, mik vagyunk lélekben, milyenek vagyunk stílusban, mi az, ami meghatároz bennünket, és nem tegnapi, tegnapelőtti jelzőkkel határoz meg, hanem csakugyan az idő nagy és kicsi jelzőivel, akkor az egyik az a népi kultúra, amely sajátosan megmutatja azt, hogy milyenek vagyunk. Így kezdtem én el foglalkozni például a népi kultúrával... Igazi értékeket csak a stílus tisztasága őrizhet meg. A hatvanas évek végének, amely ezt a nomád nemzedéket elindította és fölfuttatta, ez volt az általam is megfogalmazott jelszava, hogy most kell megteremteni az igazi stílust. Mert valaminek a stílusa egy különleges érték, és ez zajlott le először a magyar szellemi életben. Ami eredeti és ami jó volt ebben a mozgalomban, az volt, hogy visszaadni a hagyománynak a hangját. Minden hagyomány végső soron a múlt olyan meghaladása, ami közben a múlt nem sérül meg. S ezzel válik időszerűvé. Számomra a népköltészet, a tánc mindig időszerű volt. Én büszke voltam és boldog, ha láttam, hogyan táncoltak az őseim. Illyést és Nagy Lászlót is elvittem a táncházba, és állandóan ott voltunk. Voltak esztendők a hetvenes évek elején, amikor majdnem minden magyar értelmiségit szinte a kezénél fogva elvittem a táncházba, és ámulni tudtak, mert nem ismerték. Csak azokat a dalokat ismerték, melyeket a cserkészeten, vagy a népi kollégiumban, vagy másutt megismertek, tábortűznél, itt-ott. De amikor az erdélyi dalokat is kezdték megismerni és olyan régi stílusokat, amilyeneket azelőtt nem ismertek, mindenki elkezdett csodálkozni, hogy micsoda mélységei és ismeretlen területei vannak még a népköltészetnek. Ezt a mozgalmat végigkísértem egészen a hetvenes évek végéig. Életem legszebb korszaka volt. |