Boldizsár
Ildikó
TEMETŐ-KERT
Két könyvről
"Egy nép kulturáltságára nem csak az illemhelyek
tisztaságából következtethetünk, legalább olyan jó támpontot adnak a temetők
is."
Pocsai Judit--Tóth László: Csöndes kertek
Elkerülendő a témát vonzó fennkölt
stílust és emelkedett hangot, célszerű lehangoló adatokkal kezdeni: az
1986-os városrendezési normák lakásonként öt négyzetméternyi temetőhelyet,
avagy két négyzetméternyi urnafülkét irányoznak elő számunkra. 5760 temetőnkben
1987-ig 20 millió azonosított halottat tartottak számon, az azonosítatlanul
eltemetettek pontos száma máig ismeretlen. A földbe temetési igény kielégítésére
évente egymillió négyzetméterrel kellene bővíteni temetőinket, melyek jelenlegi
összterülete 50 ezer hektár, tehát több mint az ország összes parkterülete.
A márvány, gránit, mészkő, bronz és műkő síremlékek együttes értéke mintegy
50 milliárd forint; a síremlékekre, kriptákra fordított éves összeg pedig
meghaladja az 500 millió forintot.
A Városgazdasági Tájékoztató 1986/3-as
számából származó adatok csak megerősítik azt a tényt, melyet az ország
bármely temetőjébe tévedve magunk is megfigyelhetünk: szűk lakások után
még szűkebb, az élők anyagi helyzete és ízléskultúrája által meghatározott
helyre kerülünk, s végső környezetünket kirívóan ízléstelen síremlékek
tarka összevisszasága, csupabeton vagy csupagaz sírok, agyonmárványozott
kripták és bazárszerűen kialakított urnafülkék jellemzik. A sírok és az
urnák környékén kiürült mosószeres, ecetes, olajos, festékes műanyagflakonok
és dobozok hevernek hervadt csokrokkal és műkoszorúkkal keveredve. Lehangoló
és -- nem szójáték! -- siralmas látvány ez.
Szeretteink
váratlan halála esetén, szembekerülve a temetés tényével, kiderül, nemcsak
azt nem tudjuk, hogy az elhunyt miként akarhatta volna saját temetését,
hanem azt sem, hogy mi magunk miként akarjuk az övét. A gyászolót legfeljebb
régebbi temetések elfojtott emlékképei, a szomszédos sírok, az üzleti kínálat
vagy a kegyeleti irodák információi igazíthatják útba. S hiába akarunk
visszatalálni a paraszti hagyományainkhoz is, a halállal, temetéssel kapcsolatos
ősi hiedelmek és törvények felbomlani látszanak. Kunt Ernő 1983-ban
megjelent Temetők népművészete
című könyvének utolsó sorai még csak jelezték az azóta immár általánossá
vált tendenciát: "A falu sajátos formakultúráját uniformizált, esztétikai
hatóerővel alig rendelkező, plasztikai élményt nem nyújtó, a hagyományos
gondolkodásban gyökértelen, új kegyeleti jelek szorítják ki. ...Az átalakuló
falvak lakosai már nem ragaszkodnak hagyományaikhoz, de új ízlésnormáik
sem alakultak még ki, amelyek segítségével részt vehetnének egy új temetkezési
kultúra létrehozásában".
Radó
Dezső könyve, A temető csendje (kiadta a Vízügyi Dokumentációs
Szolgálat Leányvállalata, 1988) ennek a gondolatnak a hátterét is megvilágítja.
Radó riportok formájában dolgozza föl a köztudat számára -- úgy tűnik --
egyre inkább "illetlenné" váló halálélményeket. Halottszállítókkal, sírásókkal,
ravatalozókkal, hamvasztókkal és a halottak hozzátartozóival készített
interjúkkal, valamint a temetéseken szokásos viselkedésfajták bemutatásával
és a temetések dramaturgiájának leírásával arról győz meg, hogy manapság
a halállal kapcsolatos egyéni vélekedések határozzák meg egy-egy sír --
összességében pedig a temető -- tényleges formáját. Radó a temetőkkel kapcsolatos
szakmai kívánalmainak is hangot
ad, s ezek egyik legfontosabb tétele épp a kertjelleg biztosítása.
"A temetőt kertnek kell tekinteni, olyan különleges kertnek, ahol az elődök
iránti tisztelet, a kegyelet lerovásának méltóságteljes, nyugodt hangulatot
árasztó körülményei teremthetők meg. Mindezt elsősorban a célszerű elrendezéssel
lehet kialakítani, továbbá a növények telepítésével olyan elrendezésben,
hogy a növényvilág három klasszikus
eleme: a gyepszint, a cserjeszint és a lombkoronák tervszerűen komponált,
szépen megformált teret alkossanak." A rendezett temetőképhez szerinte
az kell, hogy a sírhalmok ne legyenek magasak, s ne legyenek kőszegélybe
foglalva, ne díszítsék a halmokat harsogó virágok és ízléstelen síremlékek,
s az urnaparcellák kialakítása ne a sírok mintájára történjék. A szaporodó
temetőgondok megoldására javasolja a régi temetők botanikus kertként való
hasznosítását, valamint a lejárt parcellák felszabadítását, s külön hangsúlyozza
annak fontosságát, ami a laikusoknak talán magától értetődőnek látszik,
hogy a "temetők tervezésével kerttervezőt
bízzanak meg". Radó javaslatai
valóban ésszerűek és megfontolandók egy szakember számára, de mit tehet
az, akinek gondjaira nem egy egész temetőt, hanem pusztán öt négyzetméternyi
területet bíztak?
Őket egy másik, műfaját tekintve mindezidáig
egyedülálló könyv, igazíthatja útba. Pocsai Judit--Tóth László: Csöndes
kertek (Mezőgazdasági Kiadó, 1990) című munkája abban páratlan, hogy
a temetőt nem pusztán néprajzi, régészeti érdekességként, tudományos kutatások
tárgyaként kezeli, hanem elsősorban kertként, a környezetkultúra
részeként. "A temető: sírkert. Kert, ahol a növényeké kell, hogy legyen
a meghatározó szerep. Kert, amelynek gondozása, ápolása, látogatása vigasztalást
és megnyugvást jelent" -- írják. A néprajzkutató--kertész
páros szerint ma két szélsőség jellemzi temetőinket: egyfelől a vagyonokba
kerülő, túldíszített kripták, másfelől az elhanyagolt sírok -- a középút
pedig a műkőkeretek egyhangúsága. "A szegénység tetszetős magyarázat (az
elhanyagoltságra), és felmentés lehetne sok ízlésficamra, alaposabban szétnézve
azonban azt látjuk, hogy a legegyszerűbb, természetközeli megoldások a
legszebbek, egyszersmind a legolcsóbbak." Híres külföldi temetők bemutatása
és a különféle sírokhoz kapcsolódó hagyományok leírása után a szerzők fel
is vállalják az ehhez való segítségnyújtást. Megközelítőleg nyolcvan, temetőbe
kiültethető növényfajt jellemeznek, praktikus tanácsokat adva arra vonatkozólag,
hogy a növények kiválasztásánál figyelembe kell venni az ültethetőség,
tarthatóság, a talajadottságok, éghajlati jellegzetességek, sőt a sírgondozásra
szánt idő szempontjait is.
A jövő temetőjét elképzelve a szerzőpáros
legfontosabbnak a zsúfoltság megszüntetését és a nagyobb zöldfelület biztosítását
tartja, melyet ligetes, parkszerű tervezéssel és természetes anyagok használatával
lehetne megújítani. A fantáziátlan kolumbáriumok helyére például átriumszerű
udvarokat álmodnak, kis csobogókkal, padokkal, dús növényzettel...
De addig is, amíg mindezt a szakemberek
valóra váltják, az egyéné a felelősség, hogy mit tesz halottai sírjával.
A holtak tisztessége az élők tisztessége, s egy sír minősége az élők személyiségéről
is pontos képet ad. |